Textival Litteraturfestival 2018
- Get your text together

Medverkande 2018

ULJANA WOLF / CAROLINE BERGVALL / CIA RINNE / SUMAYA JIRDE ALI / ADRIAN PERERA /

NINO MICK / CHARLOTTE VAN DEN BROECK / MYRIAM GURBA / SIGRID COMBUCHEN /

YUKIKO DUKE / KAJSA DAHLBERG / SWAN MEAT - REBA FAY / ALIDA IVANOV / HELENA FAGERTUN / KHALED ALESMAEL / TATIANA MADRID / ABDULLAH OBAID / AFRAH NASSER / FÉLICIA ATKINSON / PRAED  / ALEKSANDER MOTTURI/ YOLANDA BOHM / SIAN HEDBERG / THE ROSENHIPS / PÄR THÖRN/ STINA NILSS / DANIEL MÅRS / CHARLOTTE QVANDT / MATTIAS DRISTIG / ARTUR SZANDROWSKI / CHRISTER BOBERG/ JONAS RASMUSSEN / INGMAR SIMONSSON / MAGNUS AXELSSON / JULIA LINDBLOM / MARJO PALOKANGAS m. fl.

 

Uljana Wolf

Fredag 4 maj, Göteborgs Litteraturhus

Uljana Wolf, född 1979 i Berlin, är poet och översättare som delar sin tid mellan Brooklyn och Berlin. Hon är en av Tysklands mest innovativa samtida poeter och hennes verk har belönats med ett flertal priser och utmärkelser.

 

En betydande del av Wolfs dikter, som rör sig mellan tyska, engelska och polska, spelar med de möjligheter och språkliga rum som uppstår och utvecklas när ett språk möter ett annat. Vare sig det handlar om översättning som poetisk praktik, litterär kritik eller om poesi som sträcker sig mot nya former av möten och umgängen.

 

Hennes poesi aktualiserar frågor om identitet, nation, stat, gräns, historia, kontroll, uteslutning och inkludering. Hon har i sitt arbete bland annat intresserat sig för vad hon kallar false friends -  ord som stavas eller uttalas på samma sätt mellan två språk men har olika betydelser.

 

I Wolfs poesi är språket potentiellt halt, halkigt, glatt. Fullt av variationer, nyanser, tvetydighet. Glapp, felsägningar, misstag och förväxlingar. Pluralismen och spelet med dissonanser gäller språk såväl som röster. Ord hämtas från Gertrude Stein och lingvisten Roman Jakobson. Ljudklanger från spädbarnets förspråkliga verklighet. Fallstudier från Anna O och den tillfälliga socio-lingvistiska bortträngningen av modersmålet.

 

Wolf har publicerat fyra diktsamlingar på det legendariska independentförlaget kookbooks i Berlin och hennes dikter har publicerats i tidskrifter och antologier världen över. Översatt till engelska finns titlarna: False Friends (2011, övers. Susan Bernofsky), I Mean I Dislike That Fate That I Was Made to Where (2015, övers. Sophie Seita) samt den senaste Subsisters: Selected Poems (2017, övers. Sophie Seita) som publicerades hösten 2017.

Programpunkten presenteras i samarbete med Goethe Institutet​. 

Caroline Bergvall

Fredag 4 maj, Göteborgs Litteraturhus

Caroline Bergvall, född 1962 i Hamburg av en fransk moder och en norsk fader, är konstnär och författare som bor och verkar i London sedan 1989. Hennes verk har beställts av och visats på bland annat MoMa i New York, Tate Modern i London, the Hammer Museum i Los Angeles och Museum of Contemporary Arts i Antwerpen. Genom åren har hon tilldelats en rad prestigefulla priser och utmärkelser.

 

Bergvall arbetar mellan olika språk (både moderna och arkaiska), medier och konstformer. Hennes konstnärliga och kritiska undersökningar utforskar språkets performativa egenskaper, de estetiska och politiska dimensionerna i flerspråkig poetik samt frågor om feminism och kulturella tillhörigheter. I sitt konstnärskap prövar och utformar hon metoder och skrivtekniker i relation till audiovisuella, kontextuella och flerspråkiga praktiker. Bergvalls projekt resulterar i såväl trycka texter och böcker som ljudverk, performance, liveframträdanden och installationer.

 

 

Bland Bergvalls diktsamlingar och hybridböcker finns titlar som Strange Passage: A Choral Poem (1993), Fig (2005), Alyson Singes (2008), Goan Atom (2001), Middling English (2010), Meddle English (2011) och Drift (2014). Hon har varit ansvarig för det innovativa interdisciplinära programmet för litterär gestaltning på Dartington College, undervisat i konst och kreativt skrivande vid Cardiff universitetet, Southampton universitetet och Bard College.

Cia

Rinne

Fredag 4 maj, Göteborgs Litteraturhus

Cia Rinne, född 1973 i Göteborg av finlandssvensk-finska föräldrar och uppvuxen i Tyskland, är författare, poet och konstnär som bor och verkar i Berlin. Hon är fil.mag. i filosofi från Helsingfors universitet och har studerat filosofi, historia och språk vid Goethe-universitetet i Frankfurt och vid Atens universitet.

 

Rinne, som är en internationellt erkänd poet och ljud- och performancekonstnär, är känd för sin konceptuella och visuella poesi som rör sig mellan flera olika språk. Själv behärskar hon inte mindre än tio språk, av vilka många kommer till uttryck i hennes poesi.

 

Hennes senaste diktsamling l’usage du mot (användningen av ord), som kom ut 2017 på Gyldendal i Danmark och som till största delen är skriven på engelska, franska och tyska, arbetar med språket som material. Den visar hur små variationer på ljud-, ord- och satsnivå kan skapa stora och avgörande förskjutningar i meningsproduktionen. Med lekfulla och till synes enkla grepp visar den på språkets oförmåga att på ett entydigt vis uttömma verkligheten.

Hennes publikationer inkluderar titlar som Bluetide (1997),

iChickeMoon (1999), zaroum (2001), The Roma Journeys (2007), notes for soloists (2009) och l´usage du mot (2017).

Programpunkten presenteras i samarbete med Goethe Institutet

Sumaya Jirde Ali

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Sumaya Jirde Ali, född 1997 i Marka i Somalia och uppvuxen i Bodø i Norge, är poet, skribent och aktivist som bor och verkar i Nordnorge. Hösten 2017 debuterade hon med den uppmärksammade diktsamlingen Kvinner som hater menn och blev på kort tid en av de viktigaste unga rösterna i Norge.

 

Hennes dikter tar utgångspunkt i egna erfarenheter och tematiserar ämnen som jämlikhet, sexism, rasism, identitet och tillhörighet.

 

Med diktsamlingen ønsker jeg å sparke i gang en mer nyansert debatt om det å være ung muslim i Norge. Denne identiteten rommer så mangt, og det er det jeg vil vise med mine dikt. -Sumaya Jirde Ali

 

 

Sumaya Jirde Ali har redan blivit nominerad till ett flertal priser och utmärkelser och medverkar i antologin "Skal liksom liksom-passet ditt bety noe?" (2017) med texten ”Hvor lenge må jeg være takknemlig?”. Hon skriver artiklar och debattinlägg i bland annat Aftenposten, Dagsavisen och Klassekampen och sitter i redaktionen för tidningen VOKS.

Adrian Perera

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Adrian Perera, född 1986 i Nyland i Finland, är en finlandssvensk poet och frilansjournalist som bor i Göteborg. Han har studerat engelska och har en magisterexamen i litteraturvetenskap från Åbo Akademi. Hösten 2017 debuterade han med den hyllande och uppmärksammade diktsamlingen White Monkey för vilket han tilldelades det pretigfyllda Svenska Yles litteraturpris 2017.

 

White Monkey börjar med orden: ”Allt i denna diktsvit är fiktion förutom problemen.” Genom små näst intill impressionistiska scener tecknas därefter en uppväxtskildring som på ett direkt och pregnant sätt visar på den normaliserade finska vardagsrasismen och avtäcker dess ofta helt absurda logik.

 

Min mor säger att jag skall skriva ett förord.

”Säg att du inte menar något illa.

Att du älskar Finland.”

Hon säger att jag måste veta min plats,

att jag leker med min framtid.

Vi skall vara tacksamma att de låter oss arbeta,

säger hon.

Att de låter oss bo här,

vara en familj

du och jag.

Hon är rädd att finländarna skall känna sig hotade.

Du måste vara tacksam, säger hon.

 

Tack.

- Adrian Perera

Nino

Mick

Fredag 4 maj, Café NÄRA, Borås

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Nino Mick, född 1990, är poet, scenkonstnär och svensk mästare i Poetry Slam. Hen bor och verkar i Göteborg. Nino Mick är mångfaldigt prisbelönad som slampoet och har medverkat i flera scenkonstföreställningar däribland Marshmallowbarnen och Dysphoria. Våren 2018 debuterade Nino Mick i bokform med diktsamlingen Tjugofemtusen kilometer nervtrådar som fått ett mycket fint mottagande.

 

Jag vill vistas i det hårda och beständiga
därför konstruerar jag en diktsvit och en man att bo i
jag vill naglas fast
normeras och bli del av ordlistan
tilldelas ett hem
att lämna

 

- Nino Mick

Charlotte

van den Broeck

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Charlotte van den Broeck, född 1991 i Turnhout Belgien, är en flamländsk poet och en av Belgiens mest eftertraktade unga poeter just nu. Efter att ha studerat bland annat lingvistik och litteratur vid universitetet i Ghent tog hon en examen i Arts of the Spoken Word and Theatre vid det kungliga konservatoriet i Antwerpen.

 

Hon debuterade 2015 med diktsamlingen Kameleon för vilket hon tilldelades Herman de Conincks debutantpris. Hennes andra diktsamling Nachtroer publicerades 2017 och nominerades till VSBs poesipris.

 

Dikterna i Nachtroer har liknats vid nomadiska resor. Bokens titel är namngiven efter en nattöppen snabbköpsbutik i Antwerpen som bildar utgångspunkt för en resa, verklig eller imaginär, genom kärlek, förlust och upplevelser av främlingskap. Hennes dikter har publicerats i ett flertal olika tidningar och tidskrifter och hon har översatts till tyska, engelska och arabiska.

 

Charlotte van den Broeck är en poet som bör upplevas från scen och hon lägger i sina framträdanden stor fokus vid den sceniska närvaron.

 

Tillsammans med författaren Arnon Grunberg öppnade hon 2016 års bokmässa i Frankfurt, samma år utsågs hon av tidskriften Knack Focus till en av de mest lovande unga talangerna i Belgien.

Myriam Gurba

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Myriam Gurba är författare, konstnär, queeraktivist och Chicana (av mexikanskt-polskt-amerikanskt ursprung) som bor och verkar i Long Beach, Kalifornien.

Hennes scenkonstföreställningar är något alldeles extraordinärt och hon har en entusiastisk publik förankrad i den amerikanska spoken word-scenen. Tidigare har hon bland annat turnerat med det legendariska lesbiskt-feministiska spoken word och performance kollektivet Sister Spit, tillsammans med bland andra indiepoetikonen Eileen Myles.

 

För debuten Dahlia Season (2007) tilldelades hon the Publishing Triangle’s Edmund White Award. Novellsamlingen följdes av Painting Their Portraits in Winter (2015) och Mean (2017). Hennes texter har även publicerat i en rad tidskrifter och antologier bland dem Best American Erotica, Bottom's Up, Tough Girls, Ambientes: New Queer Latino Writing, och Secrets & Confidences: The Complicated Truth about Women's Friendships.

 

Med en självsäker röst och en stor dos av svart humor tar hon sig an ämnen som sexuella övergrepp, rasism, misogyni och homofobi. I den radiala memoaren Mean (2017), undersöker hon den politiska potentialen i handlingar som uppfattas som elaka.

Sigrid Combüchen

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Sigrid Combüchen, född 1942 i Solingen i Tyskland, är författare och kulturjournalist bosatt i Lund. Combüchen anses vara en av våra allra främsta författare, hyllad av såväl kritiker som läsare. Hon är flerfaldigt prisbelönad och har bland annat mottagit de prestigefyllda priserna De Nios Stora Pris, Svenska Dagbladets litteraturpris, Selma Lagerlöfs litteraturpris och Augustpriset.

Hon debuterade redan som 18-åring med Ett rumsrent sällskap (1960). Därefter har hon publicerat tolv romaner bland dem Spill – en damroman (2010) för vilken hon tilldelades Augustpriset, Den umbärliga (2014) om Ida Bäckmans öde och leverne samt den senaste Sidonie & Nathalie (2017) som nominerats till både Augustpriset och Sveriges Radios Romanpris 2018.

 

Sidonie & Nathalie, två mycket olika kvinnor som av en slump möts och slår följe under andra världskrigets utbrott i Tyskland. Det är en mörk men sällsamt skimrande roman om flyktens och överlevnadens villkor. Om romanen har det sagts: ”Sigrid Combüchen har en närmast unik förmåga att skapa ett språk som passar ämnet som hand i handske. (…) Det är en njutning, så precist, egenartat och på flera sätt överraskande driver det handlingen framåt”.

Yukiko Duke

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Yukiko Duke, född 1966 i Stockholm, är kulturjournalist, författare, översättare och moderator med bas i Stockholm och Tokyo. Hon är konstnärlig ledare för Stockholm Literature och projektledare för en seminarieserie som speglar samhällsutvecklingen i det moderna Japan. Hon har översatt skönlitterära verk av bland andra Haruki Murakami och nobelpristagaren Kenzaburo Oe. På Youtube driver hon en litteraturkanal där hon recenserar samtida litteratur.

 

På sin hemsida skriver Yukiko Duke: ”Jag har haft förmånen att få växa upp med två språk och två kulturer, min mammas japanska och min pappas svenska. Att vara tvåkulturell är att befinna sig i ett egendomligt, existensiellt glapp: man både hör och hör inte till två kulturer. För mig skapade den där känslan av att vistas i ett glapp en nyfikenhet på och en längtan efter att kunna förstå andra kulturer. Men också en känsla av ett ansvar att förmedla kunskap om Japan i Sverige och vice versa.”

Kajsa

Dahlberg

Fredag 4 maj, Göteborgs Litteraturhus

Kajsa Dahlberg, född 1973 i Göteborg, är konstnär som bor och verkar i Stockholm och Oslo. Hennes verk har visats på biennaler och grupputställningar runt om i världen och hon finns representerad på bland annat Moderna Museet i Stockholm, Malmö Konstmuseum, Hasselblad Center i Göteborg och på Neuer Berliner Kunstverein i Berlin.

Dahlberg arbetar med video, text, och ljud, som undersöker hur berättande skapas och förmedlas i förhållande till censur, politisk representation, historia och identitet.

I verket Ett eget rum/Tusen bibliotek (2006) har Kajsa Dahlberg lånat och gått igenom samtliga upplagor av Virginia Woolfs essä Ett eget rum som varit tillgängliga på svenska bibliotek. Verket består av kopieringar och sammanställningar av samtliga understrykningar och marginalanteckningar som läsare gjort i de offentliga exemplaren. Ett av verkets mest understrukna och kommenterade stycken har inspirerat Textival till årets tema och lyder:   

För mästerverk är inte några enstaka och ensliga alster; de är resultatet av många års gemensamt tänkande, av tänkandet inom hela folkkroppen, så att det är massans erfarenheter, som ligger bakom den ensamma stämman. Virginia Woolf, Ett eget rum (1929), i översättning av Jane Lundblad 1958.

Swan

Meat 

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Reba Fay, även känd som Swan Meat, är en poet, producent och kompositör från Washington, DC. Elektroniskt noise och hittade ljud som exempelvis rytmen från hjärtmonitorer kombineras med berättelser om självupplevd kronisk sjukdom i henne verk. Recensenter har beskrivit några av Swan Meats EP:s som gränslösa hybrider mellan konceptuell konst, musik och spoken word. Eller som att ta syra på ett swingersparty.

Under uppväxten låste Reba Fay in sig och övade gitarrspel, seriekopplade effektpedaler och byggde om sin förstärkare i jakten på allt extremare ljud att tonsätta sina dikter med. Hon kämpade med sjukdomen bulimia nervosa och i samband med läkarundresökningar började hon spela in egendomliga ljud i sjukhusmiljön och inkorporera i ljudkollage. Som kvinna i vad hon då upplevde som en manlig konstform tvivlade Fay på sin förmåga att ta steget till att verkligen bli sin egen producent, men det ändrades snart när hon kom till insikten att många av de mest intressanta nydanarna – från Hildegard von Bingen till Pauline Oliveros – faktiskt var kvinnor. Hon studerade programmering och började tillverka egna plug ins för musikproduktion och så öppnade sig en ocean av möjligheter för hennes skapande.

Programpunkten presenteras i samarbete med Clandestino Institut.

Alida

Ivanov

Fredag 4 maj, Göteborgs Litteraturhus

Alida Ivanov, född 1985, är frilansande curator som bor och verkar i Stockholm och Lidköping. Hon har tidigare varit projektledare på Spritmuseum i Stockholm, medproducent för Stockholm Art Book Fair och drivit eget galleri. Hon har just avslutat ett vikariat som intendent vid Göteborgs Konsthall där hon är aktuell som curator för grupputställningen Mozart´s Ghost - internetkonst, feminism och motstånd. Hon är även en av de drivande bakom det ambulerande utställningsprojektet NSFW, ”not suitable for work”.

 

Genom konst, workshops och seminarier belyser utställningen Mozart’s Ghost nätet som ett utrymme för både motstånd och utopier.

På 1960- och 70-talen använde sig feminister av personliga upplevelser inom konst och litteratur som ett sätt att öka medvetenheten kring kvinnliga erfarenheter. 30 år senare, på 90-talet – när internet blev tillgängligt – formulerade en ny generation feminister utopier för en mer sammanlänkad, jämlik och uppkopplad framtid. Cyberfeminism tog avstamp i det förflutna och ifrågasatte internet som de menade var ett patriarkalt system.

Utställningen samlar konstnärer som inspireras av nostalgin som idag finns kring internet-, tv- och kändiskultur från 90-talet – en period som sammanfaller med att cyberfeminism växte fram.

Helena

Fagertun

Fredag 4 maj, Göteborgs Litteraturhus &

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Helena Fagertun, född 1984 i Skråmträsk, bor i Göteborg och är författare, översättare och före detta redaktör för tidskriften Provins. Helena Fagertun har studerat litterär gestaltning vid Akademin Valand och hennes texter har publicerats i flera antologier, bland dem Debut 2005, den nordiska poesiantologin Förlåt och förlåt och förlåt (2013) och i tidskrifter som Ord & Bild, 10TAL och Tender Journal.

Tillsammans med Helena Eriksson har hon översatt Anaïs Nins Incestens hus (2009) och Anna Kavans Kliniken (2014). För egen hand har hon översatt Helen Kellers Mitt livs historia (2014), samt den kultförklarade amerikanska författaren Kate Zambrenos verk Hjältinnor (2016) och Green Girl (2017).

Kate Zambreno, född 1977, är en författare som jämförts med såväl Kathy Acker som Elfriede Jelinek och Virginia Woolf. I likhet med den hyllade Heroines (2012), en hybrid mellan självbiografi, dagbok, essä och roman, iscensätter hon i sin andra roman Green Girl en dialog med äldre litteratur ur en kvinnas perspektiv.

Aleksander Motturi

Lördag 5 maj, Rufus Bar, Kulturhuset Oceanen

Aleksander Motturi, född 1970 och verksam i Göteborg, är författare, filosof och konstnärlig ledare för Clandestino Institut.

 

Motturis mångsidiga författarskap spänner över en rad olika fält, genrer och medier. Han har disputerat i filosofi med en avhandling om Ludwig Wittgensteins kritik av James G Frazer i Filosofi vid mörkrets hjärta (2003). Skrivit dramatik – Pappersgudarna (2011), Förvaret (2009, tillsammans med Johannes Anyuru), och är författare till den uppmärksammade boken Etnotism – en essä om mångkulturalism, tystnad och begäret efter mening (2007) samt essäfilmen Thaumazein som hade premiär på Göteborg Film Festival 2014. Motturi har även publicerat artiklar, noveller och essäer i tidningar, tidskrifter och radio.

 

Som romanförfattare debuterade Motturi 2011 med Diabetikern som följdes av Svindlarprästen (2012) för vilket han nominerades till tidningen Vi:s litteraturpris. Förra året utkom den kritikerhyllade romanen Broder (2017) för vilket han bland annat nominerats till det prestigefyllda Sveriges Radios romanpris.

 

I september utkommer hans fjärde roman, Onåbara (2018), som beskrivits som en homoerotisk flyktinghistoria, där all fiktion som inte tillfredsställer begäret efter våld är dömd att misslyckas.

Under rubriken "Den onåbara författaren" läser Aleksander Motturi en specialskriven text i relation till sin kommande roman. Läsningen äger rum i nyöppnade Rufus Bar, namngiven efter huvudpersonen i James Baldwins roman Another Country, på tredje våningen i Kulturhuset Oceanen.

Lyssna till Aleksander Motturis essä –

James Baldwins sjunde insegel

Fotograf: Sari Hevosaho

Sian Hedberg

Fredag 4 maj, Café NÄRA, Borås

Sian Hedberg, född 1998 i Seglora, bosatt i Mölndal är konstnär och fotograf som i sin konst ofta utforskar det självbiografiska, kroppen och den psykiska ohälsan genom fotografi, skulptur och installationer. Med ett bildspråk som ställer frågor kring såväl sammanhang som när de inre och yttre världarna krockar.

 

“Jag har på något sätt distanserat mig från min egen kropp genom att göra den till konst. För att underlätta för mig själv och för att inte tvingas stå ut med den där obehagliga känslan av att något är fel. Att något inte stämmer. Känslan som inte går att beskriva men som alltid finns och alltid har funnits är och gnagt, någonstans i bakhuvudet. Benmärgen. Varenda dag, varenda timme och varenda minut.”

 

Sian har under det senaste året medverkat i såväl samlings- som separatutställningar under till exempel Borås Pride, på Alingsås konsthall, Borås Konstmuseum och Frilagret i Göteborg. 20 april - 25 maj hänger Hedbergs konst, under rubriken Begränsad, på Café NäRA i Borås och på Textival Litteraturfestival samtalar Hedberg med poeterna Yolanda Bohm och Nino Mick. Programmet görs i samarbete med KulturUngdom och RFSL Borås Sjuhärad.

Tatiana Madrid

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Tatiana Madrid, född 1988 i Göteborg, är frilansskribent och en doldis i stadens kulturliv. Hon har skrivit för musiktidningen GAFFA, producerat kulturfestivalen RRT GBG för Roskilde Festival, ägt och drivit musik-och kulturbaren Vansinnet, varit moderator på branschkonferensen ViVA GBVG och nu senast arbetat som kommunikatör på KulturUngdom. Som litteraturkritiker ägnar hon sig gärna åt böcker med psykologiska teman kring ensamhet, alienation och identitet, vilket också är återkommande teman i hennes egen poesi.

 

Med en fil.kand i medie- och kommunikationsvetenskap i bagaget analyserar hon journalistikens villkor i antidemokratin och clickbait-tidernas medielandskap. Är swishande och crowdfounding vägen att gå när dagspress fortsätter att skära ner på trygghet, tid och arvoden för grävande journalistik? I anslutning till Tabloidiseringsprojektet på Göteborgs Universitet undersökte Tatiana tidningsformatens eventuella betydelse för journalistiken och varför det kan kopplas till yrkets de-professionalisering.

För Textival ska Tatiana leda samtalet mellan poeten Abdullah Obaid och journalisten/aktivisten Afrah Nasser. Vilka gemensamma utmaningar delar de två och under vilka villkor? Vilket värde har texten i den kontext de lever under – och är det värt det? Tatiana ska även samtala med författaren, aktivisten och konstnären Myriam Gurba. Vad har kontexten och formen för betydelse för Gurba och hennes texter? Vad händer med den skrivna dikten när den tar på sig scenkostymen och blir del av ett performanceverk?

Khaled Alesmael

Lördag 5 maj, Kulturuset Oceanen

Khaled Alesmael är journalist och författare, född i Syrien och bosatt i Göteborg. I juni 2014 anlände Khaled till Sverige och efter vistelse på olika asylboenden i Småland fick han uppehållstillstånd 2015. Alesmael har arbetat på Uppdrag granskning och gjort reportage för bland annat Konflikt i P1, Artikel 14 och tidningen Ottar.

 

"No one has the right to tell our stories as long as we have voices, otherwise it would be stolen"

 

Under hösten 2018 kommer Alesmaels debutroman Selamlik ut på Leopard Förlag. Författaren säger om boken: “We lived whole our lives as invisible people as we were hiding our sex-identities, it's time to be visible. The concept of everything I have done as a queer writer is to inspire lgbtq newcomers to come out and tell their stories”. Med Selamlik är det första gången vi får tillträde till de gömda homosexuella rummen i Syrien och det liv en homosexuell man lever på ett asylboende i Sverige. En plats som är ett vakuum mellan hemlandet och det nya landet – ett ingenmansland.

 

”Om du vänder om hamnar du mitt i vår galenskap igen. Om du fortsätter framåt kommer du finna dig ensam i de andras galenskap. Just nu står du vid vansinnets gräns. Du måste bestämma vilket vansinne du ska hamna i.”

Ur “Selamlik”, Leopard förlag 2018

Abdullah Obaid 

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Abdullah Obaid är en flerfaldigt prisbelönad Jemenitisk poet med Somalisk bakgrund, född 1990 i Jazan, Saudiarabien, där han också är bosatt.

 

Obaid mottog "Abdulaziz AL - Makaleh Award for literary poetry” och “Nights Of Poets Award” i Jazan, Saudiarabien. Båda för hans debutbok Like a Bird som utkom 2011. Obaid har sedan dess publicerat ytterligare fem böcker, alla på arabiska, senast kom poesiboken Like A Naked Life In The Rain 2017.

 

Till Textival Litteraturfestival kommer Abdullah Obaid för att samtala med journalisten och aktivisten Afrah Nasser och samtalsledaren Tatiana Madrid kring relationen mellan kontext, text och skrivande - vilka gemensamma utmaningar delar de och under vilka villkor? Vilket värde har texten i den kontext de lever under – och är det värt det?

 

“I can't hide that surrendering to the river has been tempting to me to this moment. In all my literary works. And I can't deny that the motives of my poetic writings are always things outside poetry, although I understand that we must receive texts in a simple way, or as Jacques Derrida said: "There is nothing outside the text".”

 

Obaid medverkar ofta på såväl poesifestivaler som andra litterära sammanhang på olika platser i mellanöstern och Afrika, driver även en litteraturklubb i Jazan, är frekvent publicerad i arabiska tidningar och tidskrifter, håller ofta föreläsningar och samtal och är en återkommande skribent för Al - Hayat newspaper Obaid sitter i styrelsen för Trustees of Al - Senussi Arabic Poetry Award In Jazan.

Afrah Nasser 

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Afrah Nasser, född 1985 i Jemen, är en mångfaldigt prisad journalist, skribent och bloggare med fokus på mänskliga rättigheter, kvinnors situation, pressfrihet och politik. Afrah rapporterar rakt, nyanserat och fördjupat om det krigsdrabbade Jemen, med en skarp blick och ett fokus på människorna som drabbas av striderna. Afrah har en master i kommunikation från Göteborgs Universitet och är bosatt i Cairo, Egypten samt i Göteborg.

 

Dödshot och hot från regimanhängare och en tillfällig utbildningsvistelse i Sverige ledde till att hon sökte och fick asyl som politisk flykting och har sedan dess fortsatt rapporterat om Jemen i exil.

 

2017 tilldelades Nasser Svenska Freds- och Skiljedomsföreningens Eldh-Ekblads fredspris samt Committee to Protect Journalists’s International Press Freedom Award. Föreningen för kvinnliga journalister och fotografer i Västsverige utsåg 2016 Nasser som mottagare av Pennskaftspriset. Nasser har också flertalet gånger rankats på listan “the world's 100 most influential young Arabs” i Arabian Business och mottog 2014 Dawit Isaak-priset, utdelat av Publicistklubbens Västra krets. 

Nasser har skrivit för bland annat Yemen Observer, Al-Jazeera English, CNN, The National, Institute for War and Peace Reporting, Middle East Eye, Feministiskt Perspektiv och The Huffington Post. I September 2017 grundade Nasser Sana'a Review online magazine där hon är chefredaktör.

 

Till Textival Litteraturfestival kommer Afrah Nasser för att samtala med poeten Abdullah Obaid och samtalsledaren Tatiana Madrid kring relationen mellan kontext, text och skrivande.

Félicia Atkinson

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Félicia Atkinson, born 1981 in Paris, is graduated with Honors from l’Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris and studied also anthropology and contemporary dance ( BOCAL project with Boris Charmatz in 2003).

She is a visual artist, an experimental musician and the co-publisher of the independent imprint Shelter Press/ curatorial platform Argument with Bartolomé Sanson.

Her works deals mostly with the topics of improvisation, fiction, instant composition, noise, abstraction and poetry.

Her paintings, drawings, sculpture, texts, installations, performances, and musical compositions are mostly abstract and are fed by multiples expeditions to many places such as Rio de Janeiro, Brittany and most often the American West, where she collect sounds, objects, materials and other diverse materials to her visual and sound works.

PRAED

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Founded by Raed Yassin and Paed Conca in 2006, “Praed” is a band whose musical oeuvre can be described as a mixture of Arabic popular music, free jazz, and electronics. In the same year, the band made its first public appearance in Al Maslakh festival in Switzerland, immediately followed by a concert at the Irtijal festival in Beirut. Since then, the band has frequented numerous international music festivals and toured intensively world-wide, spanning Japan, Europe and Canada. Through these endeavors, the band has created a large global network with other renowned musicians as musical collaborators.


The band consists of two regular members: Raed Yassin playing keyboards, laptop, electronics and vocals; and Paed Conca on clarinet, electric bass and electronics. 

The band’s body of work mainly explores the terrain of Arabic popular music (“Shaabi”) and its interconnectedness with other psychedelic and hypnotic musical genres in the world, such as free jazz, space jazz, and psychedelic rock among others. 
Since its inception, Praed has shown a very keen interest in this music as a medium that reflects Egyptian society’s complicated fabric. 
Through the research it conducted, the band began to discover a strong cultural connection between “Shaabi” sounds and the “Mouled” music is played in religious trance ceremonies. The hypnotizing psychedelic effect that was embedded in this genre also triggered thoughts around its similarity to other popular music in the world that employ forms of sonic delirium, such as free jazz and psychedelic rock. 

Yolanda Aurora Bohm Ramirez

Fredag 4 maj, Café NÄRA, Borås

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Yolanda Aurora Bohm Ramirez, född 1987 och uppvuxen i Skogås. Bohm Ramirez har studerat skrivande vid Malmö Högskola och Ölands Folkhögskola och skriver sina egna minnen och sin mammas memoarer, klottrar på handryggar och använder våra heligaste skrifter som scrapbooks.

Yolanda Aurora Bohm Ramirez är föreläsare, aktivist, föreläsare och spoken word-poet. 2017 utkom Bohms debut: poesiboken Ikon, på Brombergs förlag.

 

Ikon tar läsaren med från barndomen i orten, till dans på barrikaderna och vidare ut i rymden i en kamp för att vara sig själv fullt ut.

Vi möter rasism, trånga kroppar och könsroller, kolonialism och svåra förluster, men också närhet, kärlek och transhumanistisk gemenskap.

 

Jag är drottning i mitt klubbland

över mina öron skuldsatt

kan inget om resurshantering

skiter hårt i skuldsanering

äter min mat med guldpanering.

 

Yolanda Aurora Bohm Ramirez medverkar under Textival Litteraturfestival i ett samtal tillsammans med Nino Mick och Sian Hedberg och ett samtal tillsammans med Daniel Mårs. Programpunkterna samarrangeras med Brombergs förlag samt KulturUngdom och RFSL Borås Sjuhärad.

Stina Nilss

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Stina Nilss, född 1984, är kulturarbetare och aktivist som arbetar med konst, kultur, rättighetsfrågor, antidiskriminering, landsbygdsutveckling och normkritik inom en mängd olika organisationer. Med ett intersektionellt perspektiv driver Stina projekt som gärna kombinerar konst, text och hantverk med aktivism och plats, trivs på tåg och bland träd och är förtjust i när platser får möta konst, när texter får möta människor på nya vis och när tankar får utvecklas tillsammans.

Stina har arbetat med Textival sedan starten 2007 och är i år programpruducent och projektledare för Textival Litteraturfestival tillsammans med Therése Ytter, samt samtalsledare för programpunkten med Khaled Alesmael och RFSL Newcomers - då som representant från RFSL Borås Sjuhärad och verksamheten inom RFSL Newcomers.

The Rosehips

Fredag 4 maj, Göteborgs Litteraturhus

Michele Collins - vocals/performance Interdisciplinary performing artist from USA living and working in Sweden.

Anna Gustavsson - percussionist/composer of music in the multimedia field of dance/ theatre/ poetry from Sweden.

Both artists are experienced in improvisation and contemporary music and are actively working in Gothenburg, Sweden

They are currently exploring the musical works by avantgarde novelist, poet, playwright and feminist Gertrude Stein (1874-1946). In their own interdisciplinary performative style, they present Stein´s works an American avant-garde culture rarely seen or heard of in Sweden and rarely represented in other parts of the world.

By presenting Gertrude Stein´s pioneering works, they can hopefully introduce her work to a larger audiences as one of 1900s leading literary artists.

Tender Buttons from 1914, is a landmark of 20th century literature; an exploration of poetry where portraits of rooms/food/ and objects are made, emphasizing the musical quality of words favoring sound over sense.

Gertrude Stein stated about her book:

”I needed to completely face the difficulty of how to include what is seen with hearing and listening”

“A cool red rose and a pink cut pink, a collapse and a sold hole, a little less hot.”

Program som presenteras av utställare

Brand

-Militant glädje, apokalyps och we toogether

Lördag 5 mag, Kulturhuset Oceanen

Tidningen Brand är baserad på ideellt engagemang och en delad grundsyn på tillvaron. Det är en anarkistisk tidning för alla som organiserar sig politiskt utanför partipolitiken och i skapandet av tidningen strävar vi efter kollektivt samarbete.

 

Brand kommer att läsa upp en text som skrivits av fem personer, på temat militant glädje. En undersökning mellan glädje och radikal politik.

“Vi lever i en tid besatt av lycka. Men den lycka som lyfts fram och premieras är den nyliberala lyckliga individen. En förrädisk och isolerande lycka i en tid då vi behöver varandra allt mer. Hur bryter vi oss loss från den ensamma individuella lyckan för att istället hänge oss åt en kollektiv militant glädje?”

 

De senaste numren av tidningen Brand har haft teman som #wetoogether och i första majnumret undersöker de en eventuell apokalyps: “hur kan vi hålla samman och vända sammanbrottet till något annat än det rådande systemet?”

Medverkande: Julia Lindblom är baserad i Neapel och Stockholm och medlem i textredaktionen. Marjo Palokangas är baserad i Stockholm, illustratör och animatör och framförallt verksam i bildredaktionen.

Trombone

Axelsson och Boberg sprider oro

Fredag 4 maj, Göteborgs Litteraturhus

Musikern Magnus Axelsson, från bland annat Njurmännen och Majornas Elektronik, möter poeten Christer Boberg, som senast gav ut samlingen Terpsitone 2016. Textljud. Ljudtext. Ögonblickets sammanhang, osäkerhetens gemenskap. Kontrollerat och okontrollerat. Inkluderande och exkluderande. Hopfogat och obefogat.

 

Magnus Axelsson

Axelsson är musiker och ljuddesigner. Han har sedan första halvan av 80-talet skapat elektronisk musik både på egen hand och i olika konstellationer. Att arbeta med kombination text/ljud är något som sedan ett drygt decennium ligger honom extra varmt om hjärtat.

 

Christer Boberg

Boberg är poet, har utkommit med fem diktsamlingar på bokförlaget Trombone, senast Terpsitone 2016. I Terpsitone undersöker Boberg förhållandet mellan människa och maskin. Diktsamlingen är döpt efter ett av León Theremins märkliga musikinstrument, en variant av den mer kända theremin, men gjord för att dansa i.

Vildhallon

Mattias Dristig & Artur Szandrowski

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Vildhallon har hittills gett ut diktsamlingen AMBIVALENS [Thor Rutgersson/Marja Nyberg], serieboken Skattad fri född till döds...[Artur Szandrowski aka Artur Krafsar], familjestrategispelet DinoFajten [Mattias Dristig], partykortspelet NätTrollz! [Mattias Dristig] samt tre skivor med det politiska vispopbandet Dristig & Drabanterna. Under 2018 släpps brädspelet Bakdûr internationellt i samarbete med Eloso Förlag. I det spännande spelet är man unga äventyrare i Sagospelet Äventyrs fantasyvärld som ska upptäcka Isdvärgarnas övergivna gruva i Norra Masona. Brädspelet Bakdûr kommer lanseras via en kampanj på Kickstarter den 29 mars.

Vildhallon kommer finnas på plats den 5 maj med ett utställningsbord där företagets produkter visas och säljs. Utöver det så har Vildhallon även en programpunkt där man får möta Artur Szandrowski och Mattias Dristig som gemensamt pratar om företagets utgivningar och de utmaningar som ett litet förlag kan ha när det gäller att ”Get your text together” ur ett DIY-perspektiv.


Artur Szandrowski, född 1986, är verksam i Göteborg. Efter en uppmärksammad satirteckning som svar på SLs och SDs reklam i Stockholms tunnelbanan 2015 startades sidan Artur Krafsar där politiska satirteckningar som svingar rått ifrån vänster och med en tydlig underliggande Göteborgshumor publiceras. I januari 2018 kom Arturs debutseriebok ut: “Skattad fri, född till döds : en produkt med begränsat bruksvärde”

Mattias Dristig, född 1974, är verksam i Göteborg. Dristig är musiker, projektledare, spelutvecklare och driver förlaget, skivbolaget och den kreativa plattformen Vildhallon. 
Vildhallon har en bred utgivning som sträcker sig från förlagsverksamhet till skivbolag och spelutveckling. Det gemensamma för all produktion är att stötta det mer vilda som växer lite vid sidan av den kulturella vägkanten, gärna i en anda av spretighet och DIY.

Skrivarkollektivet Göteborg

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

I december 2016 föddes idéen om ett skrivarkollektiv av fem studenter på folkhögskolan i Angered. Efter en termin på konstnärligt skrivande insåg de vikten av ett tydligt sammanhang efter kursens slut och hur det saknades forum för detta mellanrum, för de som arbetar mycket med sitt eget skrivande men ännu inte hunnit etablera sig. De bestämde sig för att hitta en lokal och söka upp flera medlemmar med liknande visioner.

 

Under hösten 2017 fick de möjlighet att hyra en lokal mitt i Stigbergsliden och antalet medlemmar hade snabbt vuxit till femton. I lokalen rymdes nu allt ifrån korrekturläsare, redaktörer, journalister, litteraturstudenter, kritiker och alla de som arbetade och la ner mycket tid på sitt eget skrivande, såväl poesi som prosa.

 

Idag samlas de kring att de arbetar med text på olika sätt. Etablerade som oetablerade. Tillsammans verkar de för att påverka Göteborgs litteraturliv. De arrangerar läsningar och andra litterära evenemang är på gång.

 

Under Textival medverkar Skrivarkollektivet med en gemensam läsning som utgår från att låta kollektivets olika röster och texter kollidera med varandra. Det som skapas på scenen blir ett uttryck för vad Skrivarkollektivet siktar mot – att göra skrivandet till en mindre ensam praktik. Läsningen är unik för Textival och medverkande är medlemmar ur Skrivarkollektivet Göteborg.

Ord & Bild 

Pär Thörn

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Pär Thörn föddes 1977 i Uddevalla, och är numera verksam i Göteborg efter flera år i Berlin. Thörn är författare och elektronmusiker. Sedan början av 2000-talet har han publicerat poesi och prosa i verk som Din vän datamaskinen och Tidsstudiemannen (båda Modernista, 2008), Röda rummet (alfabetisk) (Drucksache, 2010), Ordningen upprätthålls alltid (Apart, 2013) och Vattna vargen (Diskret, 2016), samt i en rad tidskrifter och antologier.

 

Han arbetar ofta konceptuellt med upphittat material och kombinerar detta grepp med ett associativt berättande. I sin musikaliska praktik betonar han det slumpmässiga i radion, montaget mellan olika typer av ljudande material och det mekaniska i bandspelarna. Thörn samarbetar kontinuerligt med basisten Joel Grip, författaren Andrzej Tichý och koreografen och dansaren Takako Suzuki.

 

Under Textival läser Pär Thörn sin dikt Officiell jubileumsdikt med anledning av tidskriften Ord & Bilds 125-årsjubileum som finns tryckt i Ord&Bild nr 1/2018 och består av ”korrekta samt moderniserade, nedkortade och på andra sätt förvanskade citat ur ett mycket stort antal nummer av Ord&Bild mellan 1892 och 2017”.

 

Pär Thörn bjuds in till Textival Litteraturfestival i samarbete med Ord & Bild.

Ord & Bild

Daniel Mårs och Charlotte Qvandt

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

I poeterna Daniel Mårs och Charlotte Qvandts pågående arbete med ett längre diktmanus undersöker de aspekter av fångenskap. Deras arbete bygger på upplöst gräns och vad som händer där. Deras skrivande handlar om sammansmältning och demokrati. De intresserar sig för en symbiotisk process och ett skrivande där individen med fördel kan suddas ut och fokus förflyttas lekfullt. De vill skriva i en gemensam röst, där kropp, erotik och begränsning/utökning är centrala teman för dikten. Deras första samskrivna dikt Landa finns publicerad i Ord&Bild nr 1/2018.

 

Daniel Mårs är född 1986, uppvuxen i Säter och bosatt i Malmö. Han debuterade 2017 med diktsamlingen Simonillusioner på Brombergs förlag och var en av författarna i poesiantologin Den sista fasta kontinenten 2015 inom Brombergs serie Blå Blixt. Mårs är kulturvetare med en förkärlek för frågor om genus och sexualitet, har studerat teater och verkat som skådespelare i den fria gruppen teater buzka. Mårs skriver gärna text för scenen men även prosa och lyrik, är skribent på Dagens bok och var litteraturredaktör för tidskriften Floret.

 

Charlotte Qvandt är född 1983 och bosatt i Stockholm. Hon är poet och utkom 2016 med sin femte diktsamling Epikris, på Sadura förlag, där obduktionen används som metafor för den mänskliga existensen, eller för vägen mot en förståelse.  Qvandt debuterade 2007 med Söka min mors ro på Smorgasboard Records and book och rör sig nu litterärt gärna i beröringspunkterna mellan kropp och psyke. Qvandt arbetar även som barnförhörsledare vid Barnahus Stockholm.

 

Programpunkten där Mårs och Qvandt möts är ett samarrangemang mellan Textival och Ord&Bild

Brombergs och Ord & Bild

Yolanda Bohm och Daniel Mårs

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Daniel Mårs debuterade under våren 2017 med Simonillusioner, en poesisamling om längtan, maskulinitet, småstad, homofobi, begär och kåthet. Yolanda Bohm debuterade i januari 2018 med Ikon som är en queer hyllning till det egna jaget och ett lekfullt manifest för språk och skrivande. Samtalet mellan Daniel och Yolanda kommer att ta avstamp i deras poesi och handla om queera identiteter och uttryck, såsom bögighet, transfeminitet och maskulinitet. Fanns en starkare solidaritet mellan dessa i den tidiga queer-rörelsen?

Vad för kategoriseringar av kroppar har ägt rum sedan dess?

Kan poesi skapa broar mellan dessa olika grupper och identiteter och föra dom närmre varann igen, som en gemensam kanon?

Yolanda och Daniel söker beröringspunkter i “Ikon” och “Simonillusioner” och ser om dessa kan återknyta till en historia.

Nordiska folkhögskolan

   En gemensam historia

    och en fri horisont

Lördag 5 maj 2018, Kulturhuset Oceanen

Deltagare på Nordiska folkhögskolans kurser Text & bild – distans och Visuellt berättande flätar en gemensam historia genom text, tal och bild.

Kurserna och eleverna där arbetar med olika uttryck inom bild, text, tal och tryck. Inför Textival Litteraturfestival har dessa kurser slagits samman och deltagarna låter sina berättelser gå in i varandra, stå sida vid sida. Såväl individuella arbeten som ett magasin som skapats gemensamt presenteras.

 

Att vara skapande på folkhögskola är att mötas, utvecklas och utmanas såväl individuellt som i grupp. Här finns ett rum där berättelser tillåts hända, och samlas. Deltagare låter Textival Litteraturfestival ta del av vad som görs, ger en inblick i de skapande processerna och relationerna och pratar gärna både om skapandets villkor och folkhögskolans möjligheter.

 

"På Kungälvsskolan måste utsikten vara fri, inte bara över Norden utan över hela världen; där ska det moderna samhället och demokratin stå i blickpunkten, där ska idédebatten vara levande och livsåskådningsfrågor brännande." Vi vill hålla utsikten fri och detta citat från en av skolans grundare är fortfarande aktuellt och en riktlinje i vårt arbete.

RFSL Newcomers Sjuhärad

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

RFSL Newcomers är ett nätverk bestående av flertalet lokala aktivitetsgrupper som alla arbetar för att skapa trygga sammanhang och stärka kampen för nyanlända hbtqia-personers rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

Med berättandet och berättelserna i fokus skapar nätverket mötesplatser och arrangemang där människor med olika erfarenheter av flykt, rasism, homo- och transfobi kan träffas, och inte sällan tillsammans skapa nya och mer rimliga berättelser. Här finns ord och tankar kring bland annat livsresor genom snåriga landskap, kärlek, politik, jämlikhet och hopp.

RFSL Newcomers arbetar även med med till exempel asylrättsfrågor, rådgivning, konst- och kulturprojekt, opinionsbildning och drivs inom RFSL - Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter.

 

Under Textival Litteraturfestival finns RFSL och RFSL Newcomers Sjuhärad på plats med information och samtal på Textmässan samt delande av berättelser i samband med Kahled Alesmaels programpunkt.  Här medverkar också Stina Nilss som samtalsledare och facilitator.

Trombone 

Boberg & Rasmussen - Terpsitone & Eftervärlden

Foto vänster: Lars Gundersen

vänster bild - Foto: Lars Gundersen

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Christer Boberg, född 1970, bosatt på Gotland. Har utkommit med fem diktsamlingar på bokförlaget Trombone, senast Terpsitone 2016. Under Textival Litteraturfestival läser han långdikten Zorbamaskinen. Finns det någon frihet i dikten? Är dikten bara en del i det större maskineriet? Hur förrädisk är den litterära gemenskapen och hur sveksamma är de textliga sammanhangen? Är till och med själva dansen egentligen bara ett sorgligt självbedrägeri?

I Terpsitone undersöker Boberg förhållandet mellan människa och maskin. Diktsamlingen är döpt efter ett av León Theremins märkliga musikinstrument, en variant av den mer kända theremin, men gjord för att dansa i.

 

Jonas Rasmussen, född 1975 är verksam som översättare av dansk skönlitteratur och har översatt bland annat Morten Søndergaard, Pia Tafdrup och Claus Beck-Nielsen. Han har också sammanställt antologin Nervsystem – ung dansk poesi som utkom på Ellerströms 2015. Rasmussen har jobbat som skrivpedagog på Högskolan Kristianstad och har själv utgivit sju titlar på svenska.

Senast utkom, på Trombone, punktromanen Eftervärlden som Rasmussen började skriva på för 20 år sedan. Under Textival kommer Rasmussen att berätta om hur texten kom till, hur den behövde konstrueras och hur den utvecklades under alla dessa år. Vad det är det som gör boken till en punktroman? Han lägger ut texten om hur han "got the text together" och hur läsaren också själv måste rekonstruera bokens sekvenser.

Themis förlag

Ingmar Simonsson tolkar Wallace Stevens

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Läsning ur Wallace Stevens Klippan och andra dikter samt samtal om hur tolkning av poesi sker stegvis, från att förstå ordens innebörd via att finna rätt poetisk nivå och hitta musikaliteten i originalet och låta det möta ett nytt språk och få ihop texten till en enhet.

Wallace Stevens (1879-1955) blev en av 1900-talets mest omskrivna poeter i USA. Stevens debuterade som poet först vid 43 års ålder. Mot slutet av sitt liv utnämndes han till hedersdoktor i litteratur vid flera universitet och mottog även flera priser, bland annat: National Book Award och Pulitzer Prize. Utgåvan Klippan och andra dikter har dikter från alla hans diktsamlingar, från debuten med Harmonium till den sista, The Rock, som utgavs dagen innan han fyllde 75 år.  

Ingmar Simonsson som gjort urvalet och tolkat dikterna har själv utgivit tre diktsamlingar, tre romaner och en mängd böcker om andra författares liv och verk. Simonsson debuterade som poet 1993 och utkom senast romanen Avgiftad? 2017. Den mest omskrivna av hans pjäser är Kierkegaards Antingen - eller som spelades 100 kvällar 1986-87.

Programpunkten arrangeras av Themis förlag som ger ut både klassisk och nyskriven kvalitetslitteratur - såväl romaner och poesi som filosofiska verk. Themis första bok kom 2001: Bokstäverna jag färdas i : en antologi om Nelly Sachs. Den följdes av flera tvåspråkiga poesiböcker, av till exempel Giuseppe Ungaretti och Federico García Lorca.

Ställ din fråga om livet och få ett litterärt svar uppläst på Textival Litteraturfestival 2018

Since you asked

Lördag 5 maj, Kulturhuset Oceanen

Bakom den litterära frågespalten Since you asked står författarna och konstnärerna Linnéa Enström, Julia Granberg, Saana Kotila, Agnes Olsson, och Ida Zidore, födda mellan 1986 och 1991. Sedan sommaren 2017 har de jobbat som konstnärskollektiv i en gemensam ateljé i Göteborg.

 

Några av dem träffades på Biskops Arnös författarskola och på Konsthögskolan Valand, några har känt varandra sedan högstadiet, vissa har bott i samma hus eller spelat i samma band, och andra har varit kära i samma person. Alla delar en önskan om kontinuitet och ömsesidigt stöd i det dagliga arbetet såväl som i skapandet.

 

Idén till frågespalten Since you asked föddes en kall vinterdag när gruppen befann sig i olika typer av livskriser och behövde svar. De började skicka frågor till varandra och fann ett lugn i texterna som blev. Det ledde till utvecklingen av en form av skrivande som kliver in i den öppning som någon annan har skapat med sin fråga.

 

Projektet är inspirerat av den på samma gång raka och omsorgsfulla ton som finns i damtidningars frågespalter, en disciplin som bland andra författaren och poeten Tove Ditlevsen praktiserade med hård ärlighet under flera decennier, och av korrespondenslitteratur i allmänhet. Frågorna kan handla om vad som helst, och formen på svaren är fri och föränderlig.


Med utgångspunkt i devisen ”Ställ en fråga om livet och få ett konkret svar” vill Since you asked inkludera Textivalens publik i skapandet. Behöver du ett svar? Fyll i formuläret på sinceyouasked.se/fraga innan den 25:e april. Det kanske blir Du som får svar lördag den 5e maj klockan 15.30!

  • Black Facebook Ikon
  • Black Twitter Ikon
  • Black YouTube Ikon
  • Instagram - svarta cirkeln